2. Baharui insuran kenderaan anda, (klik sini).
3. Saya akan sms atau email, harga yang perlu anda bayar.
4. Buat pembayaran ke dalam akaun MBB 162553011111 .
5. Cover Note insuran baru anda akan dikeluarkan serta-merta & di update terus ke dalam sistem JPJ. Satu salinan akan di email atau faks kepada anda, insyaAllah.
* Saya juga menyediakan perkhidmatan baharui Cukai Jalan (road tax) jika Sijil Pendaftaran Kenderaan (geran) dipegang oleh bank. - Cas minimum dikenakan.
*Jika anda membeli kenderaan baru dan ingin menggunakan Takaful Ikhlas sebagai penginsuran kereta anda, minta jurujual kenderaan tersebut faks butir-butir kenderaan kepada saya di 03-6272 1220.
*Dengan melanggani blog ini secara tidak langsung anda telah membantu di dalam kerja-kerja dakwah (amru bil makruf dan nahi anil mungkar). Semoga diterima Allah.
Maklumat saya
Nama Ejen : | Mohd Azhar Mohd Jaafar |
Tahukah Anda?
*Insuran konvensional haram di dalam Islam kerana
1. Perniagaan menggunakan sistem riba’.
- Jika anda buat tuntutan insuran, duit yang anda dapat akan bercampur dengannya.
2. Unsur judi (maisir).
- Jika tiada tuntutan pada tahun itu anda akan kehilangan wang 100%.
3. Perniagaan tak jelas (gharar).
- Tidak jelas apa sebenarnya barang yang anda beli (sekeping kertas polisi atau bayaran perkhidmatan atau apa?).
4. Kemungkinan wang anda dilabur ke tempat haram.
- Dan anda terlibat menyokongnya?
* Takaful mempunyai Majlis Pengawasan Syariah untuk memantau semua yang di atas. Konsep yang diguna oleh Takaful ialah Skim Tabarruk (kerelaan bantu membantu sesama ahli & dapat pahala sedekah) dan Skim Mudarrabah (keuntungan dikongsi oleh ahli & syarikat).
'KEBERKATAN ADA DALAM REZEKI YANG HALAL'
Firman Allah dalam surah Al Baqarah, maksudnya:
275. Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: "Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba". Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.
276. Allah susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba dan dia pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah-sedekah dan zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa.
277. Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan sembahyang serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.
278. Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang- orang yang beriman.
279. Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa.
280. Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak).
281. Dan peliharalah diri kamu dari huru-hara hari (kiamat) yang padanya kamu akan dikembalikan kepada Allah. Kemudian akan disempurnakan balasan tiap-tiap seorang menurut apa yang telah diusahakannya, sedang mereka tidak dikurangkan balasannya sedikitpun.
*Insuran konvensional haram di dalam Islam kerana
1. Perniagaan menggunakan sistem riba’.
- Jika anda buat tuntutan insuran, duit yang anda dapat akan bercampur dengannya.
2. Unsur judi (maisir).
- Jika tiada tuntutan pada tahun itu anda akan kehilangan wang 100%.
3. Perniagaan tak jelas (gharar).
- Tidak jelas apa sebenarnya barang yang anda beli (sekeping kertas polisi atau bayaran perkhidmatan atau apa?).
4. Kemungkinan wang anda dilabur ke tempat haram.
- Dan anda terlibat menyokongnya?
* Takaful mempunyai Majlis Pengawasan Syariah untuk memantau semua yang di atas. Konsep yang diguna oleh Takaful ialah Skim Tabarruk (kerelaan bantu membantu sesama ahli & dapat pahala sedekah) dan Skim Mudarrabah (keuntungan dikongsi oleh ahli & syarikat).
'KEBERKATAN ADA DALAM REZEKI YANG HALAL'
Firman Allah dalam surah Al Baqarah, maksudnya:
275. Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: "Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba". Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.
276. Allah susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba dan dia pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah-sedekah dan zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa.
277. Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan sembahyang serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.
278. Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang- orang yang beriman.
279. Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa.
280. Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak).
281. Dan peliharalah diri kamu dari huru-hara hari (kiamat) yang padanya kamu akan dikembalikan kepada Allah. Kemudian akan disempurnakan balasan tiap-tiap seorang menurut apa yang telah diusahakannya, sedang mereka tidak dikurangkan balasannya sedikitpun.
No comments:
Post a Comment